Obecnie, gdy kwestia bezpieczeństwa na drogach, nabiera coraz większego znaczenia, postęp w technologii oświetleniowej odgrywa istotną rolę w poprawie widzialności.
Ze względu na nasze położenie geograficzne, które charakteryzuje się wczesnym zapadaniem zmroku i stosunkowo późnymi godzinami wschodu słońca przez większą część roku, obszary o intensywnym natężeniu ruchu muszą być odpowiednio oświetlone. Ewentualne przerwy w linii świateł lub też punktowa zmiana jego natężenia, koloru czy efekt olśnienia stwarzają realne ryzyko większej liczby wypadków. Powodują bowiem u kierowców zmęczenie oczu, trudności ze spostrzeżeniem pieszych na drogach i przejściach oraz mogą wpłynąć negatywnie na ocenę odległości.
Producenci opraw LED chętnie informują o żywotności diod LED, które w testach laboratoryjnych mogą osiągać żywotność powyżej 100 000 godzin przy zachowaniu wydajności na poziomie co najmniej 90% początkowej (oznaczenie Lm90B10). Oznacza to, że po takim czasie diody LED zachowują co najmniej 90% swojej początkowej jasności. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko część prawdy, ponieważ nie uwzględnia pełnej żywotności całej oprawy, która może być ograniczona przez inne czynniki. Zanim światło emitowane przez diody LED dotrze do oświetlanej powierzchni, musi przejść przez układ optyczny oraz szybę ochronną. Jeśli żywotność tych elementów jest znacząco krótsza niż żywotność samych diod LED, to mimo wysokiej trwałości źródła światła, cała oprawa może nie utrzymać początkowych parametrów emisji światła. W rezultacie cały produkt oświetleniowy może działać mniej efektywnie, niż wynikałoby to z deklarowanej żywotności diod LED.
Warto zaznaczyć, że dla końcowego użytkownika najważniejsza jest żywotność całej oprawy LED, a nie poszczególnych jej elementów. Często się o tym zapomina lub pomija ten fakt w komunikacji, być może ze względu na świadomość związanych z tym problemów. Kluczowe jest, aby użytkownicy mieli pełną informację o trwałości całego systemu oświetleniowego, a nie tylko o wybranych jego komponentach.
Popularne już na naszych drogach oprawy LED, wyposażone w soczewki z tworzyw sztucznych, dość szybko się starzeją i żółkną. Są także podatne na mikro uszkodzenia wysoką temperaturą oprawy, a z czasem emitują inny kolor światła i realizują inne, zmienione warunki oświetlenia. Pomimo tego, oprawy soczewkowe wciąż cieszą się sporą popularnością i stanowią największą część rynku w sektorze oświetlenia dróg. W oprawach tych wytwarzana wokół diody LED wysoka temperatura prowadzi do trwałych odkształceń soczewki, gdzie postępujące w czasie zmniejszanie się strumienia świetlnego oraz zmiana kierunków oświetlenia przyczynia się do pogorszenia warunków oświetlenia obiektu drogowego, a tym samym bezpieczeństwa drogowego.
Dążenie do poprawy bezpieczeństwa drogowego wiąże się pośrednio z wyborem trwalszych rozwiązań, a zatem również z eliminacją nietrwałej optyki soczewkowej z opraw oświetleniowych na rzecz optyki reflektorowej. Zastosowany w oprawach AEC Illuminazione układ optyczny, oparty jest na technologii z wykorzystaniem wysokiej klasy odbłyśników aluminiowych. W przeciwieństwie do wspomnianych wcześniej polimerowych soczewek zapewnia trwałość krzywej rozsyłu, utrzymanie poziomu strumienia światła i koloru samej emisji. Wraz z upływem lat bryła fotometryczna takiej oprawy praktycznie się nie zmienia, co potwierdzają liczne badania przeprowadzone przez samego producenta oraz testy w trakcie uzyskiwania certyfikatów branżowych.
Oprawy oparte na optyce reflektorowej świecą w zaprojektowanych kierunkach i zachowują założone pierwotne parametry oświetlenia przez cały czas funkcjonalności oprawy. Tak wyposażone oprawy są jednoznacznie odporne na wysokie temperatury oraz UV, a standardowo wentylowane wnętrze oprawy zapewnia pełną optymalizację warunków pracy LED.
Bezpieczne oświetlenie to takie oświetlenie, które oparte jest na optyce reflektorowej: trwałej, niezmiennej w czasie i odpornej na termiczne mikro uszkodzenia. Z czasem odejście od tzw. opraw soczewkowych LED z pewnością ograniczy niepożądane zjawiska optyczne na drogach w tym również efekt olśnienia. Odpowiednie, stałe natężenie światła oraz w pełni kontrolowana, aluminiowa optyka zagwarantuje kierowcom dobrą widoczność dróg i duży komfort widzenia nawet w przypadku trudnych warunków pogodowych.