Aktywnie wspieramy inicjatywy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Jako Technolight byliśmy sponsorem, a także wystawcą na X Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Technicznej pod hasłem „Rozwiązania skrzyżowań kolei z drogami kołowymi w poziomie szyn w aspekcie prawnym, ekonomicznym i technicznym”.
Organizatorom wydarzenia – SITK RP Oddział w Częstochowie oraz PKP PLK S.A., już od pierwszej konferencji w 2004, przyświeca jeden cel, a jest nim poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Cyklicznie zapraszane są na nią kluczowe osoby oraz podmioty z branży. Tegoroczna konferencja odbyła się w dniach 5-7 czerwca w Zawierciu i przyciągnęła ok. 250 uczestników. Wydarzenie uświetnił swoją obecnością m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepszak.
Głównym celem konferencji jest dążenie do wprowadzenia rzeczywistych zmian legislacyjnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu dróg kolejowych z drogami kołowymi. Wiele z wypracowanych na tym wydarzeniu koncepcji zostało zrealizowanych z sukcesem – m.in. kampania „Bezpieczny Przejazd” czy tzw. żółta naklejka, która jest umieszczana na każdym z przejazdów na napędach rogatkowych, w miejscach widocznych dla użytkowników drogi.
Podczas konferencji naszą firmę reprezentował właściciel, Tomasz Matkowski. Technolight ma bogate doświadczenie w projektowaniu i realizacji oświetlenia kolejowego w całej Polsce. Zawsze chętnie dzielimy się naszymi doświadczeniami. Podkreślamy przy tym, jak ważną rolę w poprawie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych odgrywa odpowiedni dobór oświetlenia pod kątem parametrów świetlnych, trwałościoraz bezawaryjności. Na naszym stoisku każdy z uczestników wydarzenia mógł się zapoznać z naszą ofertą nowoczesnych opraw oświetleniowych, które są dedykowane branży kolejowej oraz posiadają stosowne atesty i dopuszczenia.
W trakcie wydarzenia eksperci skupiali się m.in. na tym, co ma bezpośredni wpływ na zachowania uczestników ruchu drogowego oraz obsady pojazdów szynowych. Szeroko dyskutowano m.in. o systemach kontroli przejazdów, funkcjonalności wideoradarów, systemach oznaczeń, czy skuteczności wykorzystania nowoczesnych konstrukcji przejazdów dla zmniejszenia efektu progowego na przejazdach. Poruszano także kwestię podziału odpowiedzialności między służbami kolejowymi a drogowymi w zakresie ich właściwego utrzymania.
Prezentacja Technolight dotycząca koncepcji stałego oświetlenia przejazdu kolejowo – drogowego zaowocowała wnioskiem konferencji o przygotowanie zasad oświetlenia przejazdów kolejowo – drogowych w kierunku akcentowania stałym oświetleniem przejazdów funkcjonujących szczególnie w strukturze śródmiejskiej, gdzie wyróżnienie kolorem i intensywnością oświetlenia zwróci uwagę kierującego na strefę przejazdu. Podobnie jak to obecnie ma miejsce w przypadku przejść dla pieszych na drogach i ulicach, gdzie instaluje się specjalne białe światło (5700K) oraz złożoną podwójną asymetrię specjalnych opraw oświetlenia przejść dla pieszych.
Technolight weźmie czynny udział w propagowaniu takich rozwiązań. Podczas konferencji zadeklarowaliśmy czynny udział w prototypowych rozwiązaniach takich realizacji, aby zwiększać świadomość i zrozumienie dla takich instalacji.